Saturday, July 10, 2010

CINTA KITA - Seniman Besi


Aku guna mesin taip semasa mengetip baris-baris penceritaan dan dialog skrip Cinta Kita.

Walaupun masa tu kawan-kawan dah pakai komputer, aku tidak. Aku masih percaya mesin ini akan memandu aku menulis cerita yang baik. Setiap ketukan seperti bercakap-cakap dengan aku. Aku dapat merasakan marah, sedih, pilu, ketawa sang watak melalui bunyi ketukan besi type font ke atas kertas. Yang paling menarik font pada mesin taip sejak dari dulu lagi memakai font jenis 'american typewriter'. Sungguh klasik bentuk font itu. Sampai hari ini penulis lakonlayar di Hollywoood kalau menaip wa-imma guna computer - mereka tetap memilih font american typewriter. Mungkin kerana font tersebut dapat memberi gambaran, style dan format sebuah naskah screenplay.

Terima kasih mesin taip. Terima kasih emak yang suruh aku belajar menaip sejak aku di sekolah rendah lagi. Pada aku, mesin taip telah banyak berjasa. Aku akan tetap kenang peranan kau dalam membantu aku berkarya. Kau adalah Seniman Besi.

2 comments:

  1. tuan membuat saya percaya, adanya lagi romantisme dalam dunia ini.

    ReplyDelete
  2. ada.....romantisme masih ada dan tetap ada selagi
    tidak menyimpang.

    ReplyDelete