Tuesday, July 13, 2010

CINTA KITA - Bertemu Sofea Jane



Bertemu dengan Sofea Jane lima hari selepas perbincangan pre-pro dengan Rosyam Nor menjanjikan sesuatu yang menarik. Rupanya Sofea sangat suka skrip itu. Setelah penat lelah dia dibebankan dengan watak Zaleha dalam filem U-Wei, dia merasakan ini adalah filem yang di sukai, menarik temanya, ploting yang menjurus dan cerita ringan anak-anak muda. Itu katanya sebaik saja dia melangkah masuk ke pejabat Berjaya Filem di Jalan Brickfield. Petang itu Sofea kelihatan simple tanpa make up tetapi anak kacukan mat salleh ini tetap cantik. Aku renung wajahnya dalam-dalam. Sejenak aku berfikir apakah betul cerita yang aku tulis ini cerita ringan?

Aku tanya Sofia kali kedua. "Kenapa u terima watak ini?" sedikit tegas.

"Very simple la bapak..." jawabnya pantas membahasakan diri aku dengan panggilan bapak.
Ah sudah. Ini tentu Rosyam punya hal. Saing-siang lagi dia sudah ceritakan latar belakang aku
pada Sofea. Apa pun nanti aku ceritakan dilain pos kenapa sesetengah warga filem memanggil aku bapak.

"Jalan cerita ini simple, tak macam watak Zaleha. So Sofea terima job ini pertama kerana bayaran, kedua kerana cerita ini ringan membuatkan Sofea rasa bekerja sambil taking a holiday"

Aku tak pernah aspect jawapannya begitu. Cinta Kita bukan filem mudah buat aku. Tidak pernah aku tulis cerita ringan selama ini. Cek semula skrip aku sama ada Cuti, Tengkujuh, Setitis Rindu Buat Wardah (adaptasi novelet), Landasan, Korban, Terasing, Jangan Hentikan Hujan Itu, Ombak Itu dan terakhir Pak Gad - semuanya cerita berat. Aku tidak ada masa untuk main main dengan khalayak Melayu yang bernama penonton. Melayu terlalu alpa tentang hidup. Seronok suka ketawa dan dan menggoda. Dalam karya aku - aku tak akan biarkan mereka hanyut kerana aku sayang bangsa aku.

O....baru aku sedar. Mungkin di Malaysia sudah menjadi satu trend pemikiran bahawa kalau filem itu ada sangkut paut dengan 'Cinta' bermakna filem itu ringan. Filem anak muda. Filem komersial selayaknya dipanggil.

Aku pasang niat. Nanti la Sofea, hari pertama shooting pada adegan pertama aku akan pastikan Sofea tidak akan merasakan yang Cinta Kita bukan filem ringan.

Seterusnya kami berbual mengenai watak Latifah yang akan dihidupkan oleh Sofea Jane kemudian menjadi Dino seorang tomboy. Sofea bijak orangnya. Cepat memahami mimpi-mimpi aku menjurus kearah katartis cerita.

Apabila aku mengatakan yang Latifah akan potong rambutnya depan kamera, Sofea sedikit goyang.

"Pakai rambut palsu la bapak....?" wajahnya berubah.

"Ingat, good actor always gives a total surrender to a director" aku cuba mematikan persoalannya. Sofea diam angguk-angguk kecil. Aku beritahu Sofea yang seluruh gambaran cerita ini sudah ada didalam kepala aku. Lama sudah aku simpan. 1995 adalah tahun aku merealisasikan mimpi aku. Cuma aku tidak bayangkan siapakah aktor yang bertuah yang akan
membawa watak Latifah/Dino itu. Rupanya Sofea Jane, aktress yang pernah berlakun bermula dengan filem Mira Edora, Kekasih Awal Dan Akhir, Harry Boy, Perempuan, Isteri dan Jalang, Suratan Kasih, Jimi Asmara dan beberapa lagi.

Namun Sofea Jane yang sedang berada didepan mata aku ni telah memberi aku semangat dalaman bahawa aku kena buat filem ini sebaik mungkin tanpa menoleh belakang lagi. Keyakinan aku berkobar kerana adanya Sofea Jane. Kehebatannya akan menampal seluruh keupayaan aku sebagai sutradara. Pengalaman aku pula akan menyusuk kedalam jiwa Latifah dan Dino. Aku tidak nampak lagi wajah Sofea kecuali gerak mimik Latifah dan Dino di sanubari nya.

Aku juga beritahu Sofea akan ada beberapa adegan ranjang dalam filem ini. Sofea ketawa.

"Do it bapak. Its ok with me." katanya penuh yakin. Aku sendiri yakin kerana dia menjawab dalam bahasa Inggeris. Kalau dalam bahasa Melayu mungkin tidak walaupun adegan yang bakal dibuat itu siang-siang lagi aku sudah tahu akan menjadi mangsa LPF.

"Dont you worry bapak. Buat dulu. Tapi i want to ask you one thing..? Siapa yang pegang watak Arman Ishak?

Aku bagi tahu Sofea, pastinya orang baru. The new look. The look of 90's.























No comments:

Post a Comment