Friday, July 23, 2010

CINTA KITA - Casting




Sebelum kami keluar daerah kuala Lumpur untuk tujuan reccee location, Rosyam mahukan kerja mencari pelakon selain Sofea Jane dicari. Ini termasuklah watak Arman lelaki hero disamping watak Latifah@Tifa@Dino. Borang kasting dikeluarkan. Rosyam menyebarkan berita ini dalam akhbar tempatan. Lalu datang berduyun lelaki perempuan ke pejabat Berjaya. Jailani, Hisham dan Ghani ditugaskan membuat kasting. Yang datang ramai tapi pelakun yang nak dicari tak ramai kerana Cinta Kita ditulis dengan watak yang sedikit walaupun supporting actors kecuali watak extras yang memang banyak dipakai nanti.

Dalam pada itu, muncul juga pelakon yang dikenali datang untuk mencuba nasib menjadi hero. Yang heran, mereka datang tapi tak jumpa aku. Mereka terus masuk bilik Panshah dan borak-borak. Padahal mereka bakal bekerja dengan aku? Mereka datang dan pergi. Semua aku reject. Satu pun tak ada dalam mimpi aku.

"Macam mana satu yang hang nak hero Cinta Kita ni Mal?"

tanya Rosyam kerana dah masu seminggu, hero belum dapat-dapat lagi.

"Susah-susah aku jadi hero lah......." katanya lagi. Aku ketawa berdekah. Aku pandang lama wajah Rosyam yang dah macam adik aku.

"Kau tak boleh berenang..." ringkas aku jawab. Rosyam tersengeh. Aku bukan tak mau Rosyam tapi ada sesuatu yang aku mau dari orang yang pegang watak Arman ini, Aku tetap berahsia dan aku mau Royam mengepalai produksi ini kerana dia sememangnya bagus dan berpengalaman.
Watak-watak lain sudah sedia ada. Mereka datang kepejabat dan diberi taklimat bermacam- macam perkara. Jai melatih mereka dialog dan pergerakan asas.

Satu hari aku datang lewat. Petang. Lintas saja meja Rosyam, dia menegur. "Mal kau tengok
gambar ni?" seraya memberi borang kasting. Aku ambil dan tatap gambar berukuran 4" X 9" itu.

"Sham....ini dia orang yang aku cari. Dia budak mana?"

"Bangsar. Pagi tadi dia mai letak borang dengan foto. Dia kata ada kawan suruh dia mencuba"

"Hang kol dia suruh dia mai lani juga" aku loghat Pulau Pinang bila aku yakin sesuatu.

"Hang gila la......" Itu ayat yang Rosyam selalu guna kalau dia melawak dengan aku tapi dia tau
jerat aku sudah mengena. Lelaki ini akan diambil oleh Kamal Ishak dalam Cinta Kita.

"Baik aku kol dia sekarang" Rosyam lalu mencapai telefon Motorola potongan tongkang yang baling kepala anjing boleh pengsan dan dial nombor Aman Shah bin Raja Baharom. Aku masuk bilik production dan jerit pada Jai inilah orangnya seperti dalam gambar itu.

"Dah agak dah sejak dia mai letak borang dan foto dia pagi tadi" jawab Jai tersengeh.

Aku garuk kepala. Tinggi juga makrifat assistant aku ni. Dia boleh baca mimpi aku.

No comments:

Post a Comment