Friday, July 9, 2010

CINTA KITA - Screenplay Is Picture Telling Story

Aku baca skrip Cinta Kita entah berapa kali dah tak ingat. Aku baca dengan suara yg kuat tapi boleh didengar dalam sekitaran ruang tamu hingga kedapur rumah kami saja. Emak tegor suruh aku baca perlahan. Aku baca arahan cerita dan dialog watak. Kejap aku jadi watak Sofea Jane kalau aku baca part Dino. Kejap aku jadi Aman Shah (nama Aman Graseka masa tu) kalau aku baca part Arman. Emak sudah masak dengan gila aku.

Setiap kali aku ulang baca, ada saja idea baru yang datang. Ada saja konflik, plot, gerak dan perasaan aku tukar ganti. Yang peliknya, bukan aku membaca perasaan watak-watak, tapi Dino dan Aman juga membaca watak dan perasaan aku. Kami berbual, bertukar fikiran hingga terjadi perubahan demi perubahan pada story telling Cinta Kita. Aku tak kisah. Aku dah dapat merasakan yg watak-watak ciptaan aku hidup diatas kertas A4. Tak lama mereka akan hidup pula dilayar perak. Ini lah roh kalau nak tau. Cerita ini sudah berjiwa. Watak akan bergerak hidup apabila ada pelakun yang memainkan peranan mereka. Itulah kelebihan 'wayang gambar'.

Perana dialog juga menarik. Deraf pertama agak banyak juga aku tulis dialog. Tapi setiap kali aku baca dialog ada saja dialog-dialog yang aku sunting dan delete. Emak aku perasan rupanya.
Dia asyik dengar aku membaca dalam bentuk cerita dan sedikit sangat kedengaran dialog.

"Ai. . . . mana pi dialog semua? dulu banyak. Hang cakap, aku cakap. Lani tak dengar dah?"

"Mak..lakonlayar tu maknanya cerita bergambar. Kita sampaikan cerita melalui gambar demi gambar. Shot demi shot. Dalam filem ada fade in fade out, ada cut, ada dissolve, ada high angle shot, ada low angle shot.....semuanya memberi peranan untuk bercerita..." aku terang pada emak tanpa aku peduli sama ada emak faham atau tidak. Ternyata emak aku tak sampai kesitu pemikirannya. Tak ngapa...asalkan skrip ini tercapai cita-cita school of taught aku. Filem mesti bercerita dengan gambar bukan dialog macam skrip drama radio. Namun peranan dialog bukan calang-calang dalam sesebuah filem (aku lebih suka sebut perkataan 'pernceritaan'). Nanti aku cerita pasal dialog dilain pos pulak.

"Nanti filem hang senyap...tak ada cakap-cakap... Orang kata filem bisu." emak seperti tak yakin dengan aku. Mencabar aku.

"Gambar yang Atan cipta nanti akan bercakap dengan sendiri. Akan berinteraksi dengan penonton. Gambar akan meluahkan perasaan wata-watak." balas aku sedikit tegas. Tapi pertanyaan emak tadi membuat aku harus berjaga-jaga setiap shot, picture, visual dan image yang aku cipta harus aku fikir semasak-masaknya sebelum aku buat keputusan memilih angle, lensa dan saiz shot sebelum menjerit 'action'.

Dengan skrip deraf pertama ditangan, aku mula mengetip kembali naskah itu menjadi deraf kedua. Seingat aku naskah Cinta Kita setakat tiga kali deraf saja untuk menjadi final script.

Akhirnya aku tahu skrip ditangan aku ini adalah sebuah naskah yang ceritanya bergambar atau picture telling story.

No comments:

Post a Comment