Friday, July 23, 2010

CINTA KITA - Production Crews



Tak banyak yang boleh aku perkatakan kerana department ini dijaga oleh Rosyam selaku
Production Executive. Selepas Jailani Ghani dilantik jadi penolong pengarah aku, dialah yang bertanggung jawab menjadi jurucakap aku kepada sesiapa saja yang bekerja dibelakang tabir. Itu tugas utama seorang penolong pengarah menjadi jurucakap sutradara. Pengarah tidak perlu bercakap dengan orang lain kerana dia akan menumpukan kerja-kerja yang lebih penting sebagai seorang sutradara. Jailani ni banyak ikut aku jadi assistant drama tv. Asalnya beliau orang teater. Pernah bekerja dengan Mior Hashim Manap di Ogy Production. Aku ingat lagi, selepas dia buat dubbing drama 'Cuti' yang aku shoot dengan Badar pakai 16mm, dia offer dirinya nak ikut jadi assistant. Itulah ceritanya. Jai pandai buat shooting schedule. Apa saja masallah pelakun terutama keluar masuk artis dalam set, mudah ditanggani oleh Jai. Aku sendiri pernah turunkan ilmu dan tips yg baik bagaimana membuat shooting schedule yang baik, tepat dan terarah.

Dengan Rosyam, dia mula merangka mencari kru yang lain. Sudah tentulah yang di utamakan ialah seorang jurukamera merangkap dop (director of photography). Dalam banyak-banyak jurukamera yang aku kenal dan pernah bekerja, aku pilih Jamal Maarif. Kenapa? Aku jawab pada Rosyam yang aku mahu seseorang yang mempunyai sama pemikiran dalam memilih lense (lensa kamera). Aku cukup memberi perhatian terhadap kepentingan lensa dalam memilih angle (sudut) dan shot. Shot saja tidak effectif kalau tidak dipadankan dengan angle yang betul-betul menepati kehendak watak begitu juga dialog. Study dialog watak, mood dan kehendak baru cipta shot untuknya. Namun semua ini harus di adun dengan pemilihan lense yang tepat. Ini rahsia kerja aku. Aku mahu bila shot-shot aku di edit (sunting) nanti, ia menjadi kemas tidak berjalan macam orang cacat (maaf pada orang cacat. sebagai contoh saja). Jamal setuju dan seronok dapat tawaran bekerja dengan aku. Kami pun sememangnya kawan lama. Kru yang lain dibawah Jamal dipilih oleh Jamal sendiri kemudianya.

Puas juga mencari Art Director masa tu yang tak ramai terutama dalam filem. Props Man ramai.
Apabila Ramli Md Darus datang mahu buat props, aku terus tawar dia jadi art director.
Terkejut dia. Aku kenal Ramli bukan baru. Dia ni suka buat effect, memang terkenal buat bom dan kesan-kesan tembakan. Ramli memang suka buat kerja-kerja yang orang lain tak sanggup buat. Dalam Cinta Kita, aku nak Ramli explore ideanya lebih luas lagi. Ramli pula melantik beberapa orang dibawahnya sebagai props man dan juru tukang.

Ramai kru yang aku tak ingat nama mereka kerana ramai. Rosyam sendiri ada 3 pembantu produksi iaitu Nurhisham Md Isa, Lobai Gomok dan Ghani Martopo. Rosli atau panggilan mesra nya Janggut bertindak jadi chief props man. Dia banyak ikut Z. Lokman tetapi selepas ikut aku buat drama Korban dia terus ikut. Dia seorang yang rajin. Kru lain ialah juru solek, pemandu lori, tukang buat air, gadis konti, runner dan banyak lagi.

Akhirnya kami semua dihimpunkan di pejabat Berjaya. Aku ceritakan mimpi-mimpi aku untuk jadikan naskah Cinta Kita ini realiti. Mereka semua faham dan tak sabar memulakan kerja.

No comments:

Post a Comment