Thursday, June 17, 2010

CINTA KITA - Titik Permulaan Idea. . . .


Sofea Jane terkenal selepas Isteri, Perempuan dan ..... filem arahan U-wei Hj Shaari. Best filem tu.
Berjaya Filem cuba untuk dapatkan Sofea bekerja dengan mereka lagi. Aku ditawarkan mengarah filem yang aku sendiri tidak tahu dan tidak ada skripnya. Pansha serah pada aku Sofea dan katanya buatlah apa saja. Bentuklah watak baru untuknya. Setengah mati juga aku fikir. Pertama mengubah Sofea. Kedua mencari naskah yang menepati jalan cerita yang boleh mengubah Sofea zahir batin. Berminggu juga aku fikir idea dan story line.

Akhirnya aku teringat pada beberapa tomboy yang pernah aku kenali dan bercampur dengan mereka dulu. Aku kenangkan saat-saat kami berkawan, bertukar fikiran dan kadang-kadang bercanggah pendapat. Seronok bertengkar pendapat dengan geng tomboy
ini. Tak akan menang kalau bertelagah dengan mereka. Aku kerap mengalah walaupun dalam diam aku mengumpul penglaman dan ilmu baru. Pernah satu ketika, seorang tomboy yang baik hati termakan ayat aku membawa akun pulang kerumahnya. Ditempatkan aku dibilik sebelah biliknya. Bilik itu ada lubang didinding. Dia mengajak girlfriendnya berasmara....tujuan konon nak bagi aku tengoklah. Aku pun tengoklah wayang free. Itu cerita 5 tahun berlaku sebelum ada Cinta Kita. Bayangkan usia aku ketika itu. Selepas berasmara, tomboy itu datang kebilik aku menginap dan bertanya bagaimana adegan mereka tadi. Aku terus menggomolnya. Melumat-lumatkan bibirnya dengan bibir aku. Dia meronta-ronta dan memukul badan ku. Dia sempat katapada aku yang dia 'jantan'. Aku ketawa mengintrepetasi kenakalanku di usia itu. Heemmmm.......

Aku rasa aku nak buat cerita tomboy tapi bukan macam cerita rakan-rakan tomboy yang aku kenali. Cerita aku mesti berkonsepkan 'againts' cerita mereka. Mereka ada cara cinta mereka, kita ada cara cinta kita. Itu konsep asas aku.

Aku ketemu Pansha dan memberitahu basic idea cerita itu. Pansha suka. Suruh aku terus buat skrip. Aku kata tunggu dulu. Siapkan sinopsis lengkap untuk kita (pihak
produksi bincang)sebelum proceed ke lakonlayar. Aku juga ingin feedback dari teman-
teman yang membaca sinopsis itu nanti. Pansha setuju..........

No comments:

Post a Comment