Thursday, June 17, 2010

CINTA KITA - Rosyam Nor: Production Manager


Sukar untuk bercerita pasal Cinta Kita kalau tinggal nama Rosyam Nor yang menjadi tunggak utama penerbitan filem ini. Dari seorang budak cuci jamban, tukang sapu, despatch boy, dia membina kerjayanya hinggalah nama yang kau orang kenalinya sekarang ini. Kenapa Rosyam berjaya? mudah aja jawapannya..kerana dia ada cita-cita dan terlalu gigih untuk mencapainya. Tapi kena ingat juga, peluang dan ruang juga berperanan besar dalam kehidupan. Pansha ingat jasa-jasanya lalu membantunya untuk naik. Namun kegigihan nya juga membantu menaikkan namanya.

Rosyam pernah dikenali melalui filem Gila-Gila Remaja berlakon disamping Faizal Husin. Dia amat merendah diri kerana dalam filem itu dia cuma berwatak side kick saja tetapi dia dikenang dik beberapa scene yang berkesan lakonannya.

Masa aku mengarah drama terbitan Berjaya, dia sudah berpangkat Production Manager (PM). Kuasanya besar. Dia yang menentukan itu dan ini dalam produksyen.
Jangan bohong padanya soal keluar masuk wang perbelanjaan produksi. Masa production krew tidur, dia berjam-jam semak semua voucher, resit perbelanjaan untuk di selaraskan sebelum menyerahkan pada Ramasamy (accountant Berjaya). Dia juga akan pastikan keluar masuk artis terlibat tidak menganggu perjalanan shooting.

Tak hairanlah aku kalau dia berjaya handle produksi besar filem Cinta Kita yang berjalan lebih dari 45 hari. Bermula dengan reccee location...kami menjelajah hampir
seluruh Malaysia mencari lokasi air terjun yang sesuai dengan kehendak aku.
Dia tau aku ni cerewet. Balakang aku dia kutuk juga kerana kecerewetan aku tapi depan aku, dia akan tetap menjayakan mimpi dan kehendak aku. Rosyam mempunyai satu
sifat dan konsep bekerja dengan aku. Dia akan pastikan aku tidak pening kepala bila masuk set. Semuanya sudah teratur dan tersedia dikendalikan oleh krew lain di bawah jagaannya.Dia rapat dengan Jailani Ghani selaku assistant director aku masa itu.
Sebelum Cinta Kita pun dia dah bekerja sebagai PM dalam drama-drama terbitan Berjaya.
Bermula dengan drama Korban, dia berlakun jadi hero disamping Haliza Misbun dan buat kerja PM.Dia berlakun drama Terasing, juga buat PM kecuali drama Bingung dan Cinta Kita. Ada juga ura-ura dan khabar angin, Pansha mau dia yg jadi hero Cinta Kita, tapi aku sengaja menolak. Nanti aku cerita kenapa aku tolak dilain pos.

Apa pun bagi aku yg dah banyak bekerja dengan ramai PM, aku berani kata disini yang Rosyam still the best, bukan nak bodek. Masa kerja kalau dia salah, aku hentam semacam aja. Aku tak peduli. Dia juga kerap menegur aku tapi aku tau tegurannya selalu macam adik menegor abang. Begitulah hormatnya dia pada aku.

No comments:

Post a Comment