Friday, June 18, 2010

CINTA KITA - Memperbesarkan Story-line



Pansha memberi aku elaun untuk aku keluar dari kota Kuala Lumpur semata-mata mencari dan memantapkan idea story ini. Mula-mula aku tuju club med Cherating. Beberapa hari aku disitu. Aku mengumpul idea dan mengembangkan story. Aku dapat rasa watak Latifah yang menjadi Dino berkembang dengan baik. Aku jadikan dia pernah belajar tea kwan do
kerana mahu nanti dia berani berdikari. Dalam cerita aku, aku tidak suka watak me bebankan ibu bapa. Pandai cari masaalah (konflik), pandailah settle sendiri. Lagi pun ini filem bukan drama tv dimana semua pelakun asyik duduk diruaang tamu bercakap untuk menyelesaikan masaalah atau dimeja makan. Itu drama tv. Sepandai-pandai seseorang pelakun itu berlakun, kalau di tv bagi aku dia cuma diistilahkan 'pelakun ruang tamu saja'. Pergerakanya tidak berkembang.
Aku melihat watak-watak manusia dari pelbagai bangsa di club med. Bukan semua watak
boleh dipinjam untuk Dino. Dino Melayu - mesti berperasaan dan bertindak ala Melayu dalam cerita ini. Aku tidak lupa yang menonton nanti ialah orsng Melayu. Bagaimana aku mahu berinterksi dengan bangsa aku sekiranya watak-watak aku tidak Melayu. Tidak ada perasaan dan roh Melayu. Didepan aku pelbagai ragam manusia yang ada, yang bebas
berbuat apa saja. Aku rasa Dino tidak seteruk itu dibanding dengan mereka.

Aku dapat seorang kenalan gadis negro Amerika.Anak orsng kaya. Keluarganya datang
sini untuk bercuti. Mereka akan ke Pulau Pinang selepas club med. Aku cerita padanya
apa yang aku buat di club med.

Aku tak berapa sesuai untuk meminjam watak budak-budak Beach Boys di club med. Gerak mereka tidak pernah aku bayangkan dalam skrip aku. Aku lupakan mereka. Aku tumpu
pada watak Dino yang akan menjadi watak utama filem ini (yang belum berjodol).
Rupa-rupanya Dino memerlukan teman. Itu keresahan hatinya. Aku buat bila Arman bercuti pulang kekampungnya, Dino ikut serta. Mereka aku buat berbalah beberapa kali kerana mahu menegakkan pendapat dan pendirian masing-masing. Aku percaya silent
is golden. Saat dramatik dalam sesuatu scene ialah apabila watak itu tinggal ber- sendirian dan cuba mengungkapkan kembali peritiwa silamnya. Masa itu watak akan mengkaji dirinya sendiri. Lagi pun stail skrip aku memang tak suka banyak watak.
Sesiapa yang pernah menonton Jangan Hentikan Hujan Itu, Korban, Landasan, Ombak Itu
dan lain-lain tentu faham stail aku mencipta watak untuk berceri

Aku pindah ke satu lokasi peranginan yang baru berdekatan Sungai Ular, Pahang.
Chalet disitu murah dan aman. Dua hari aku seronok bekerja. watak Dino kian berkem-
bang. Watak Arman juga mula mecipta konflik demi konflik menentang pemikiran Dino yang bercanggah dengan idea dalam novel tulisannya itu. Tapi hari ketiga tidak menarik lagi bila pasangan mat salleh menyewa sebelah chalet aku. Mereka ni jenis
suka berasmara tak kira masa. Aku ambil jalan mudah - pindah dari situ.

Aku sampai di Pangkor. Tenang setiap kali melihat matahari terbenam dan aku tunggu sampai senja menunjukkan auranya. Di Pangkor aku menyalin beberapa nota sebelah malam dalam bilik. Selepas itu aku tidur. Satu malam ribut terjadi di Pangkor.
Aku melihat hujan, kilat, guruh, dan ombak memberi aku ilham untuk mencipta adegan
ribut taufan dilaut. Bapa Arman ialah nelayan. Arman ikut bapanya. Dino juga mau ikut untuk merasakan pengalaman dilaut. Aku cipta adegan ribut untuk mengeratkan
lagi hubungan cinta Dino dan Arman tanpa dialog. Terima kasih Pangkor. Syukur kepada
Allah kerana memberi ribut malam itu agar dapat aku cipta Mid Point Scene cerita aku ini. Tak ramai yang tahu, percaya, atau buat Mid point scene dalam filem mereka. Aku pernah tengok Mid point scene dalam Anak Halal tapi sama ada Osman Ali sedar atau tidak, aku tak tau. Setakat ini cerita aku sudah siap hampir 80 peratus.

Aku pulang ke Penang. Tanpa memberitahu mak (kini dah arwah), aku sewa bilik tepi
pantai tapi rumah kawan lama aku. Disini aku sudah biasa sejak zaman remaja lagi.
Idea bertambah bila aku berkesempatan berbual dengan Beach Boys disini. Mereka tahu
tujuan aku dan memberi sokongan. Aku melihat Arman sebagai Life Guard bertambah
lively. Aku cabar Dino sekiranya dia tidak grab Arman, ramai lagi gadis yang akan mencuri hati Arman. Dino tidak berani dicabar. Dino tidak mahu Arman dimiliki
oleh orang lain. Dia ikut Arman masuk hutan tempat Arman menghabiskan masa untuk
berkarya. Mereka berdua masuk hutan. Naik keretapi, melintas perkampungan Orang Asli.
Bersewang dan melawat Alai kawan menara gading Arman masa di Universiti Malaya dulu.

Malam di Batu Feringgi akan dihabiskan dengan menjengah disco bersama rakan-rakan Beach Boys. Mereka yang belanja aku. Aku pun belanja mereka juga. Banyak lagi idea dan pengalaman baru aku kutip semasa dalam disco. Cerita berkembang lagi. Emak dan Ayah Latifah sudah tentu bimbang. Mereka tidak cukup puas mendengar suara anak gadis
di telefon saja. Dino sentiasa mengelak bila ditanya dimana dia. Remy rupanya mula teringatkan Latifah. Mencari dimana-mana. Terbayang kisah silam mereka berdua.

Dino dan Arman tinggal disebuah pondok dalam hutan berlatar belakang Air Terjun. Itu yang aku bayangkan ketika itu. Aku tahu cerita aku akan tamat bila-bila masa apabila adegan akhir Remy datang bersusah payah mahu berjumpa dan membawa kembali Latifah kepangkuannya.

Aku sudah nampak perkataan Tamat terbayang diruangan mata. Pada aku biar aku habiskan
beberapa adegan akhir sewaktu aku berada dihadapan mesin taip nanti. Aku tahu, aku
akan bergelut dengan watak Dino, Arman dan Remy. Biar aku jadi orang ke empat dalam cerita ini tanpa penonton melihat aku. Berkarya memang begitu. Kita ada dimana-mana
dalam adegan kalau filem, dalam helaian muka surat kalau dalam novel. Kita akan ada diantara baris-baris atau bait-bait puisi yang ditulis. Itu kelebihan kalau seseorang itu tahu dia sedang berkarya.......

No comments:

Post a Comment