Friday, June 18, 2010

CINTA KITA - Konsep

Apabila kita mahu bercerita sesuatu, sudah tentu ada sesuatu mesej yang mahu kita bawa kepada penonton. Lalu story kita mesti ada konsep untuk dipersembahkan. Idea diperkembangkan lagi membentuk satu konsep apakah yang mahu kita capai bersama-sama penonton nanti. Tanpa konsep dalam cerita sukar mesej nak disampaikan. Ada orang tidak setuju mengatakan bahawa filem mesti membawa mesej. Kami bukan posmen kata mereka. Anggapan itu salah kerana setiap karyawan mesti ada sesuatu yang mahu disampaikan melalui penceritaannya. Kan filem itu memanusiakan manusia.

Aku juga begitu. Mesti bijak dalam melahirkan konsep terbaik untuk diadunkan dalam cerita tomboy ini. Kalau setakat watak berlari kesana kemari, menyanyi dan menangis, aku rasa aku gagal sebagai tukang cerita yang mahu kahalayak penonton aku merubah pemikiran mereka selepas menonton filem aku ini. Kau orang semua tahukan, filem dibuat untuk menghiburkan, tetapi mesti juga diberitahu. Inilah peringkat sesebuah filem itu mesti berpaksikan konsep cerita untuk penonton tahu apa yang mahu kita sampaikan. Kita mesti bijak memberi kefahaman kepada mereka dicelah-celah hiburan. akhirnya pemikiran mereka kita manupulasikan atas fungsi ketiga iaitu provokasi.

Antara konsep keseluruhan yang aku tekankan dalam cerita ini ialah kelebihan Tuhan sebagai pencipta dapat melihat apa saja perbuatan hambanya. Dia amat mengasihani hambanya. Dia penyayang dan pemurah. Dia pemberi yang amat kaya. Dia tidak izinkan hambanya menjadi lain selain dari yang diciptanya. Aku orang Melayu beragama Islam. Aku tidak meninggalkan citi-ciri Islamik dalam kerja aku. Macam mana hiburannya pun cerita aku, aku mesti membawa peradaban Islamik didalamnya. Lagi pun penonton aku ialah orang Melayu beragama Islam. Aku tahu orang putih takkan peduli masaalah kita. Mereka akan memperbesarkan watak-watak dan peradaban mereka didalam filem-filem mereka. Mereka apa peduli tentang kita. Hanya dengan konsep saja kita akan tahu hala tuju dan arah filem kita. Itulah kelebihan konsep dalam sesebuah filem. Jadi kalau sesebuah filem itu seperti tak ada mesej, sebenarnya filem itu tidak berkonsep sebenarnya.Ia hanya sebuah cerita hiburan kosong walaupun tetap menghiburkan.

Panshah tidak mau tahu semua ini. Dia nak tengok skrip dengan segera kerana Rosyam akan
memulakan kerja-kerja pra-produksi.

No comments:

Post a Comment