Wednesday, June 16, 2010

CINTA KITA - Pengenalan


CINTA KITA tidak lengkap kalau tidak memperkatakan sejarah awal bagaimana aku mengenaliPansha penerbit filem Berjaya Production Sdn Bhd. Semua bermula bila Badaruddin Haji Azmi atau Badar atau Bade (selepas filemnya KL Menjerit) membawa aku berjumpa Pansha. Rupanya Pansha mau buat sebuah filem dimana Badar disuruh menjadi juru kamera dan director of photography. Kami pun berjumpa, berbincang bila aku menyerahkannya lakunlayar berjudul 'Maniac' sebuah cerita yg penuh dengan adegan sex, curang, pembunuhan dan triller. Pansha suka tapi ada takut-takut kerana LPF. Pansha sarankan skrip itu ditunjukkan pada LPF dulu sebelum rol kamera. Aku setuju. Tidak sikit pun ada rasa cuak pada LPF kerana aku rasa aku ni tukang cerita dan nak meyampaikan sesuatu idea melalui penceritaan. Dalam filem itu nanti aku ingin memberitahu bahawa kita tidak boleh menyembunyikan segala perbuatan kita dari Allah. Tuhan amat mengetahui segalanya.

Akhirnya Pansha tidak jadi buat. Dia telah menawarkan Badar Kanta Serigala sebagai jurukamera dimana arwah Hussien Abu Hassan sebagai sutradaranya. Aku balik kosong tapi tidak rasa apa-apa kehampaan pun. Setidak-tidaknya aku dapat kenalan baru iaitu Pansha dan Rosyam Nor yang ketika itu bekerja di syarikat itu sebagai Production Manager.

Hubungan persahabatan ok hinggalah Pansha menawarkan aku mengarah drama tv terbitan syarikatnya. Aku memberitahu Pansha inilah jalan terbaik kerana melalui kerja-kerja
mengarah drama tv, Pansha boleh mengenali aku lebih dekat. Cara aku bekerja. Cara dia
melakukan tugas-tugas sebagai penerbit. Pansha memang dikenali sebagai penerbit filem sebelum ini.

No comments:

Post a Comment