Thursday, June 17, 2010

CINTA KITA - Sinopsis


Latifah mendapat tahu yang teman lelakiny curang. Remy membawa pulang gadis lain dan kerap berasmara. Latifah sendiri sudah hilang virgin ketika bersama Remy. Bayangkan saat Latifah memasuki bilik mereka, Remy sedang melakukan sesuatu seperti yang pernah mereka lakukan dulu. Hancur hati Latifah dan buat keputusan untuk tidak mempercayai lelaki lagi.

Disatu cerita lain, Latifah sedang menghabiskan bacaan novel berjudul Cinta Kita karya Arman Ishak. Pabila dia sampai di satu bab yang seakan-akan macam yang terjadi pada dirinya, dia mengamati jalan cerita itu. Latifah terpengaruh dan mendapat idea.

Dia harus merubah wataknya dari seorang perempuan ke watak seorang lelaki. Inilah
pengaruh yang dibaca dari novel Cinta Kita walaupun sebenarnya dia tidak habis membaca keseluruhan ncerita itu. Latifah pun menukar gayanya, pakaiannya, malah memotong rambutnya hingga pendek. Latifah memilih nama barunya Dino untuk menjadi
seorang tomboy.

Malangnya perasaan dalamannya sukar dihindarkan dari mengingati perisitiwa kecurangan
Remy dan cinta yang mereka bina hampir lima tahun. Dino akhirnya membawa diri dengan
menghabiskan masanya ditepi pantai menyewa sebuah hotel.

Disitulah tak disangka-sangka, dia telah terjumpa penulis novel Cinta Kita iaitu
Arman yang bekerja sebagai life-guard pantai. Pertama kali dia melihat Arman, hati
wanitanya terusik. Kewanitaannya cair. Arman bukan seperti Remy. Namun Dino cuba
menolak jauh-jauh perasaan itu. Berkonsepkan dirinya seorang tomboy, dia tahu tidak ada lelaki yang akan menghampirinya: seorang yang berwatak lelaki.

SINOPSIS INI DITUNJUKKAN PADA PANSHA. DIA SETUJU. AKU KATA AKAN MENULIS SKRIP BILA
SEMUA IDEA TERKUMPUL. AKU TIDAK SUKA TULIS TREATMENT (OLAHAN CERITA) UNTUK CERITA INI. SEMUANYA AKAN BERPUTAR DAN BERLIGAR DI KEPALA AKU; PROSESS THINGKING IN PICTURE. STYLE AKU MUDAH AJA, AKU MESTI KENAL WATAK, KENAL LATAR CERITA, KENAL LOKASI, KENAL MOOD, KENAL WARNA CERITA DAN KENAL DIALOG. DAN APABILA SEMUA INI JELAS (VERY CLEAR)DAN MANTAP BERADA DIPEMIKIRAN AKU, MAKA AKHIRNYA AKU AKAN NAMPAK JELAS PERKATAAN "TAMMAT", INI BERMAKNA PROSESS MENAIP SKRIP PUN BERMULA.

No comments:

Post a Comment