Friday, April 15, 2011

JASAMU - ASSISTANT DIRECTOR


Selepas beberapa drama saya menjadi penolong pengarah, saya pun mengarah drama pertama PELARI skrip Nurhalim Ismail. Penolong pengarah saya ialah Ahmad Zaidi Ismail. Beliau masa itu bekerja di rtm tetapi mengambil cuti tahunan untuk membantu. Dua atau tiga drama selepas itu dia ikut saya. Dilokasi - pelakun, crew malah saya sendiri memanggilnya 'ustaz' kerana dia seorang yang warak.Hari ini dia seorang Penerbit Kanan di rtm.

Saidon atau Don mejadi penolong saya kerana dia juga yang menulis skrip SUDUT MEMORI. Saya tidak tahu dimana Don ketika ini. Kami tidak bertemu hampir 25 tahun. Saya harap bertemu dengannya nanti.

Asalnya Jailani Ghani menjadi pelakon tambahan dalam drama saya. Sebelum ini dia pernah ikut Mior Hashim beberapa kali menjadi penolong. Dia mohon menjadi penolong saya selepas perkenalan kami. Banyak drama yang Jai follow bermula dengan TENGKUJUH hingga lah filem CINTA KITA. Pun selepas itu dia masih follow saya beberapa drama sebelum
bekerja tetap di Tayangan Unggul hingga sekarang. Jailani bekerja dalam suasana yang tenang.
Dia mahir membuat shooting schedule. Hubungan kami seperti adik dengan abang sehingga hari
ini.

Hari ini Stu Zainuddin seorang sutradara drama tv yang agak terkenal. Dia seorang yang ber
pengalaman pernah menjadi penolong saya cuma sekali dalam drama BINTANG CILIK. Sampai
sekarang kami masih berhubung terutama dalam fb dan chatting.

Dia pelakon popular Jalan Ampas menjadi penolong saya dalam drama JEJAKA. Saya menolak pada mulanya kerana malu untuk membandingkan diri saya dengan pengalamannya. Manakan tidak - zaman saya masih budak-budak lagi, dia dah jadi pelakon. Arwah Ghazali Sumantri namanya. Bekerja dengannya saya selalu berhati-hati menjaga peribadi kerana menghormati dia. Arwah sempat juga memberitahu cara dan style Jalan Ampas bekerja. Selesai drama itu di sunting, saya buat keputusan untuk meletak nama dia dibawah credit title 'sutradara'. Jadi dalam drama itu ada dua sutradara - nama Ghazali Sumantri diatas, nama saya dibawah.

Erma Fatimah yang mahu Amie Maziah follow JANGAN HENTIKAN HUJAN ITU. Erma sendiri yang jadi penerbit. Amie lincah orangnya. Tidak tahu letih sewaktu menjalankan tugas. Dia juga mahir dalam kerja-kerja Script Continuity. Jangan berbohong kalau salah konti. Tak menang kalau kita bertengkar dengannya pasal konti. Hari ini Amie sudah menjadi sutradara yang laris di pasaran.

Mungkin kalau dia hidup, dia akan menjadi sutradara jugak. Itulah cita-citanya. Beria-
ia mahu menjadi penolong saya semata-mata ingin belajar pelbagai teknik pengarahan. Namun arwah Firdaus sempat menjadi penolong saya untuk sebuah drama saja iaitu OMBAK ITU.
Semasa hayatnya, kami selalu keluar minum dan bersembang hal-hal perfileman. Mengenali saya, arwah tertarik pada filem-filem atistik.

Idora Rahman satu nama yang talk of the town sebagai penolong pengarah. Rupanya dia adalah
idaman ramai sutradara. Saya tahu selepas bekerja dengannya untuk drama KELAB WAYANG GAMBAR. Ido, nama panggilannya seorang penolong yang dedikasi.Pernah saya memarahinya tapi dia menganggap segala teguran adalah ilmu yang bakal dipikul demi kebaikan masa depan nya. Kami terputus hubungan kerana dia sibuk mendapat tawaran bekerja untuk drama tv dan dokumentari.

Hari ini Saipol Bahrim Othman adalah pengarah yang di demand oleh setiap penerbit. Menjadi penolong pengarah saya - kerja saya menjadi mudah. Semua diserahkan padanya terus beres. Kami bekerja seperti adik abang di lokasi. Banyak jugak masaalah yang sukar saya atasi tapi ditangan Saipol semunya menjadi. BOGANVILLA, SIKSA, MAHAR CINTA MAMA, AIR MATA SURIATI, PERMATA dan beberapa lagi adalah bukti Saipol adalah antara penolong
pengarah saya yang berbakti.

Selepas Saipol menjadi sutradara, Rashid Ahmad (gambar diatas) came into frame. Masa nak buat drama MISI, Maimun Talib memperkenalkan dia pada saya. Rupanya Rashid punya banyak pengalaman sama ada di hvd mahupun freelance dengan banyak syarikat produksi di KL. Sememangnya Rashid bijak dalam mengendali kerja-kerja produksi terutama sebagai
penolong. Dia yang sebelum ini mengarah beberapa buah drama, dokumentari, majallah tv rupanya famous guy among para pelakun. Dia mudah handle pelakun dilokasi. Mudah bekerja dengan Rashid kerana dia ada 'rasa' dan taste seorang sutradara. Pengalamannya membuatkan
dia sudah pergi separuh dunia menawarkan khidmatnya sebagai sutradara.

Ada beberapa nama lagi yang tertinggal. Sukar saya ingat tapi tetap saya hargai sumbangan mereka yang bernama penolong pengarah atau assistant director.

No comments:

Post a Comment