Wednesday, April 13, 2011

CINTA KITA - Antara potong rambut Sofia Jane, Tae Kwan Do dan Sex Scene


Adegan mula dalam naskah Cinta Kita ialah pertemuan Tifa (sofia jane) dengan boyfriendnya yg sedang main sex bersama wanita lain (aleeza kassim).

Adengan seterusnya ialah Tifa masuk tournament tae kwan do.

Selepas dia frust dan terpengaruh dengan novel Cinta Kita, dia memotong rambut untuk menjadi tomboy.

Kami berdua meluangkan masa untuk berbincang tentang 3 perkara ini. Aku harus hati-hati berbincang serta memberi idea-idea perilaku aksi yang harus dibuat untuk memberi keselesaan pada sofia nanti semasa didalam set. Kami mula berbincang untuk adegan ranjang. Watak Remy, boyfriendnya bukan saja main sex dengan aleeza kassim malah dengan Tifa sendiri. Berlaku dibilik yang sama, diranjang yang sama. Ini akan melibatkan juga sofia dalam adegan sex itu.
Sudah tentu aku, jurukamera dan penolongnya sahaja akan berada didalam bilik itu merakamkan adegan sex itu. Aku memberi penerangan detail bersama lakaran gambaran shot by shot di storyboard pada sofia. Sofia akur.

"sofia bukan sofia jane masa itu. sofia adalah tifa atau latifah.....go ahead"

Aku terkedu tapi bangga dengan pengakuan sofia. Apa pun teknik yg digunakan, watak tifa akan kelihatan bertelanjang apabila dilihat dalam skrin nanti. Sofia juga akur bahawa tidak ada opening shot seperti perilaku foreplay untuk adegan sex yg melibatkan dia. Shot dibuka terus dengan tubuh Tifa ditindih bertalu2 dengan asakan keras oleh si Remy diatas dadanya tanpa pakaian. tidak ada dialog kecuali suara mengerangnya. Sofia setuju. Aku berasa lega seperti tak sabar untuk membuat adegan itu. aku rasa itulah adegan sex pertama filem melayu tanpa menunjukkan sebarang simbolik. Apa pun aku terbayang LPF yg menjadi musuh kami masa itu.

Terima kasih Dato Dr. Sabree Salleh orang kuat WFT yang membantu sofia jane berlatih tae kwan do untuk beberapa hari di dewan UITM. Masa itu pula tournament tae kwan do sedunia akan berlangsung. sofia diberi latihan oleh jurulatih dari Korea. Lega aku. Sofea turun gelanggang setiap kali ada jadual latihan untuknya.

Bab potong rambut ni susah sikit. Sofia punya rambut yg cantik. aku mau adegan memotong rambut dibuat depat kamera yang penuh emosi. aku tak peduli. aku mesti cari jalan agar sofia menurut kehendak aku - mimpi aku. Aku berbual lama dengannya. Aku elak dia memotong rambut pendek di salun, kemudian pakai wig, kemudian potong wig. ya....filem bisa menipu, tapi aku tak mau menipu untuk scene itu. Aku sengaja nak buat original untuk aku kenang scene itu sepanjang hayat aku. jahat nya aku. akhirnya sofia akur.

Antara tiga-tiga scene itu, dua scene mudah saja Sofia tangani. Bila buat scene potong rambut depan kamera, Sofia Jane deman seminggu. Aku tak berani tunjuk muka aku padanya. selepas dia pulih baru aku jumpa dia. Aku pun tak bertanya hal itu untuk memberitahu dia yang aku tetap mahu aksi dia potong rambut depan kamera. Rosyam yang membisik pada aku.

"Ma.......sofia deman seminggu dah.lepas scene potong rambut. Kau ni laaa..........."
Macam lawak tapi serius sebenarnya bila Rosyam memberitahu aku.

Aku diam. Aku tahu konsep seorang film director - you must your subject, then how to get it.

No comments:

Post a Comment