Tuesday, April 12, 2011

CINTA KITA - Aman dan Sijil Berenang

dah seminggu kami tidak menerima khabar berita dari aman tapi kami tahu dia sibuk belajar swimming. masa itu sofiea jane giat turun pejabat membuat skrip terapi. kami berbincang hal-hal watak lebih dalam, adegan potong rambut, adegan sex, adegan tae kwan do dan lain-lain. sofia mudah dibawah bincang. dia juga memberi idea yg baik untuk filem ini. hari kejutuh, aman muncul tersenyum lebar. itu juga hari pertama sofia jane melihat partnernya. aman membawa sekeping sijil renang. semua orang suka hati memberi tahniah padanya. aman lengkap untuk menjadi hero cinta kita, cuma sekarang ini kita berusaha untuk menggilap bakatnya didalam bidang lakonan.

"Man tak pernah berlakon tapi minat..........." katanya sebelum dia ditanya.

"ceritalah sikit.........." usik aku untuk mengetahui rahsianya.

"Man dihatar oleh abah ke america untuk belajar business. man tak minat. man minat muzik. hasrat nak masuk beckelly college
belajar muzik, tapi abah suruh ambil business line........"

wajahnya nampak frust.

"man frust........menangis teruk cita-cita tak sampai."

kemudian dia ketawa. kami pun ketawa tanpa sebab hanya kerana nak
ambil hati dia. tiba-tiba dia memotong ketawa kami.

"sekarang kat malaysia man ada band sendiri. kami main underground muzik"

aku dah boleh bayangkan muzik yg bagaimana iramanya. macam tak percaya wajah selembut dia, main muzik punk dan slash.

"apa yang buat man minat untuk berlakon terutama filem cinta kita?"
pertama kali aku buka mulut sejak soalan pertama aku tadi.

"entah....ada sorang pompuan talipon man. man tak kenal dia. dia pun tak perkenalkan dirinya. dia kata, dalam surat khabar tulis ada filem sedang cari pelakon disisi sofia jane. pegilah audition. aku cabar kau."

"man pun terus datang kesini......"jawab dia tegas.

"so..kenal tak pompuann tu?" jai menjampok.

aman geleng kepala. wajahnya terserlah dia tidak mau tau siapa pun
pompuan itu.

"tapi...dia akan bangga bila tengok man dah jadi pelakon nanti.."
suara aku dalam menegaskan. aman angguk2 kerana dia mula menghormati aku.

bulat mata sofia memandang kearah aman.

"man jenis pantang kena csbar. terus man datang sini, isi borang. harap2 dapat." dia tersengih.

begitulah kehendak permulaan setiap kehidupan. ada saja permulaan cerita seperti adan ya adegan I (act I) ke act II, ke act III.
aku renung mata aman dalam2. inilah dia hero baru yang akan membintangi cinta kita filem pertama aku.

selebihnya hari-hari berikut aman, sofia dan aku serta jai meghadapi sesi latihan demi latihan dan terapi naskah. hari itu pertama kali aman diberi naskah cinta kita yang ditulis dan di arahkan oleh aku.

No comments:

Post a Comment