Monday, April 11, 2011

CINTA KITA - Aman Greseka

salam,
dah lama aku tak sambung tulis mengenai Cinta Kita. Aku sibuk dengan bengkel penulisan skrip di sabah dan terakhir aku kena mengarah telemovie dvd ABOI terbitan syarikat sabah. Hari ini aku nak sambung lagi. Kali ini nak cerita sikit pasal perkenalan dengan aman graseka.

petang itu bila aku sampai pejabat berjaya filem, aku terus nampak borang casting. bila aku belek2 foto dia dan baca sedikit resume yg dia tulis, aku terus suruh jai, assistant aku kol dia, Jai terse-
ngeh kerana dari awal rupanya dia dah dapat hidu yang aku akan memilih lelaki ini. Jai pun kol aman graseka yg dalam borang namanya ditulis aman shah bin baharom shah. jai letak talipon dan berkata aman shah akan sampai lagi setengah jam. aku suruh jai kol dia semula suruh dia bawa teh tarik beberapa bungkus dan goreng pisang untuk kita makan sama-sama. seingat aku ramai juga tenaga produksi lain yang sibuk buat kerja masing-masing. jai talipon semula dan aman bersetuju datang kepejabat membawa buah tangan teh tarik dan goreng pisang. kami semua menunggu dia sementara buat kerja masing-masing.

Selepas setengah jam, aman pun sampai berjaya filem. jai menyambutnya. ramli mad derus art director mencapai bungkusan yg dibawa aman. jai memperkenalkan aman pada aku. aman muka anak muda berwajah baik, tutur katanya lembut.

"tau tak kenapa saya suruh man belanja kami?"

"tak tau.." jawabnya ringkas.

aku pun tak minat nak xplen kenapa aku suruh di belan ja kami.

"banyak org datang nak jadi pelakun utama filem ini. tapi saya ingat nak pilih man.."

aman terpegun sedikit. wajahnya ceria berasa lega mungkin kerana harapan nak berlakon
tercapai juga. aku rasa tidak perlu memberitahu dia kenapa aku pilih dia tapi diakhir pos ini, aku akan beritahu kau orang semua kenapa. yang penting aku dah dapat seseorang yg akan bawa watak utama disamping sofia jane. kami minum bersama dan aku buka ruang kepada kawan-kawan lain berbual mesra dengan aman, kelihatan ramai yg menyukai aman.

"ok...kalau saya nak ambil aman berlakon dalam filem ini ada dua permintaan saya.....?

aman terdiam, suspen denga kata-kata aku itu, dia tak jawab yes or no.

"satu - man ada lesen kereta?

"ada."

"man boleh berenang...?"

"tak..............." cepat dia menjawab dengan jujur. wajahnya pucat.

"so.....tawaran ini tidak boleh diberi pada man...sori. saya akan cari org lain.."

"baik......man akan belajar berenang. petang ini jugak man masuk kelas. kawan man
trainner."

aku angguk-angguk kecil. dalam hati aku merasakan si aman ni betul-betul nak berlakon.

"baik........saya kasi man can belajar. tapi belajar sampai betul-betul boleh dan pandai....."

kami berpisah petang itu. selepas aman menghilang diri aku pun memberitahu beberapa perkara kepada production yang ada ketika itu termasuk rosyam nor sebagai production executive. pertama kenapa aku mahu aman datang dengan membawa teh tarik/goreng pisang untuk kami? sebab aku tidak mahu aman berasa terasing bila berhadapan dengan kami. oleh kerana dia yg belanja, dia akan rasa sedikit tinggi dirinnya berbanding kami. yg lebih penting
aku mau dia merasakan dia belanja kami dan terus akan cepat mesra. ternyata pertemuan pertama kali itu, kami semua ada kemesraan dengannya. kedua - aku memilih dia (atau sesiapa saja ketika) kerana aku mahu the looks of nineties......ketiga - memang aku suka pada orang2 baru dikemukakan dalan naskah aku. keempat - watak arman disisi tifa yg dipegang oleh sofia jane sebenarnya bukanlah watak se utama watak sofia. sofea sebenarnya yang lead cinta kita.
kelima - sebagai watak penulis novel, aku sengaja mahu seseorang yg tidak perlu bercakap b anyak dan dia mestilah orang baru yang tidak fasih sama ada dalam lakonan atau pun masa berdaialog.

kami selepas itu bercakap sesama sendiri apakah aman betul-betul pergi belajar berenang untuk memiliki watak utama disamping sofea jane. aku menalipon sofia memberitahunya aku dah dapat hero. sofia open dan berjanji akan turun buat latihan demi latihan selepas ini.

No comments:

Post a Comment