Wednesday, March 23, 2011

ABOI Telemovie DVD


Marlin memberitahu yang skrip sudah siap sepenuhnya. Dia janji akan pos pada saya untuk semakan dan Rashid penolong pengarah untuk rujukan dan tindakan.

Saya terima skrip dan baca. Sudah tentu ada beberapa kekurangan sana sini tetapi keseluruhannya menarik.
Ada lucu, cinta, dramatik dan aksi.

Saya pun buat beberapa olahan untuk
memantapkan jalan cerita itu. selebihnya saya tunggu untuk berde pan dengan Marlin sendiri untuk dia mengolah semula skrip itu. Saya mahu dia sendiri yg duduk depan komputer dan menulis semula sebagai satu latihan dan pembelajaran. Niat saya mahu train dia
menjadi seorang penulis lakonlayar yang betul2 tahu apa itu penulisan lakonlayar.

Saya bertanya Marlin siapa2 yang akan berlakon dalam telemovie ini. Jawpannya mudah "semua sudah ada bang.........." Saya tidak tahu siapa kecuali beberapa nama seperti Ebi Af5, Marlin sendiri, Alex Raja Lawak, Claro Maideh dan Joberetto James Amboi. Heroin untuk drama ini pun saya tak kenal. Marlin menjanjikan saya yang pasti semua pelakon yg terlibat
nanti adalah yang ok.

Akhirnya pada hari pelancaran telemovei Aboi, muncullah pelakon2 diperkenalkan kepada saya seperti tuan Said yang memegang watak Unggin, tuan Osman watak penguhulu dan beberapa pelakun lagi. Saya masih mencari2 siapa pelakon utama disamping Alex sebagai Aboi. Saya ternampak seorang gadis jelita berkulit putih licin tiba2 berada didalam majlis itu. Dia saya tidak
kelihatan dari awal tadi. Agaknya dialah pelakon utama Aboi fikir saya. Tidak ada siapa yang
perkenalkan saya pada nya ataun dia kepada saya. Saya pun mendiamkan diri saja. Akhirnya betullah dia pelakon utama memegang watak Liah heroin Alex bila namanya di sebut dan dijemput naik kepentas bersama2 pelakon lain untuk diperkenalkan pula pada tetamu kehormat
majlis iaitu YB Dato Masjidi Manjun.

Apa pun melihat barisan para pelakon yang dipilih oleh pihak penerbit, saya yakin yang para pelakon ini semunya memenuhi watak2 yang dimahukan dari naskah Aboi tulisan Marlin Malalain. Sampai masanya, harinya, saatnya kami pun bertemu di lokasi untuk menjadikan naskah Aboi sebuah cerita yang di tonton.

No comments:

Post a Comment