Saturday, March 19, 2011

ABOI Telemovie dvd

Entah dah berapa lama industri pembikinan vcd (dulu) berjalan aku tak pernah pun dapat tawaran mengarah vcd. Hari projek vcd telah jadi dvd. Tahun 2011 menjadi sejarah bagi aku kerana Empayar Bayu dan Sam Production telah menawarkan aku mengarah skrip ABOI.
Syukur alhamdulillah. Satu perkara lain pula, aku dah 2 tahun tidak mengarah apa-apa drama
tv jauh sekali filem. Sepanjang period itu, aku cuma membuat bengkel2 skrip sahaja. Di Sabah
aku bertemu Marlin Malalin yang kebetulan menjadi salah seorang peserta bengkel skrip.
Dengan berbekal sedikit ilmu yang aku ajar padanya, dua menulis beberapa naskah skrip drama
yang agak berjaya juga. Paling penting, naskah beliau ditulis untuk menceritakan keresahan
bangsanya. Itu asas yang paling penting aku ajar kepada peserta skrip aku.

ABOI pula tercipta semasa aku, Marlin, Ebi Af5, Joberretto James Amboi dan Schah Kuza sedang makan nasi soup yang terkenal di Kampung Air, Kota Kinabalu. Pada mulanya kami
yang mendapat idea itu kerana mahu membantu publisiti pada Joberretto kerana dia ter-
pilih memasuki Raja Lawak di Astro. Pelbagai idea pun keluar. Semua idea2 itu kamu letakkan
dibahu Marlin selaku penulis skrip. Dikedai makan itu lah kami bersetuju yang skrip ini di
beri judul Aboi. Ebi sangat suka dengan nama ABOI. Sudah tentulah Ebi juga akan turut
berlakun. Pada dasarnya oleh kerana Ebi ini penyanyi dan pemuzik, kami bercadang untuk Ebi memegang watak budak kampung (kawan Aboi) yang mencari rezeki di KK sebagai pemuzik jalanan (busking musician). Marlin pun tidak ketinggalan mahu berlakon. Kami create watak penjahat yang menjual tanah-tanah di Sabah pada orang asing. Marlin memang bijak memain
watak jahat.

Kami semua tuju dengan jalan cerita yang ringkas, komidin untuk dijadikan skrip.

Aku tetap berpesan pada Marlin supaya jangan lupa apabali mencipta watak nanti terutama
watak ABOI pastikan watak itu berlari dengan bendera negaranya.

No comments:

Post a Comment