Sunday, March 28, 2010

BENGKEL PENULISAN SKRIP UMS, SABAH

HARI PERTAMA: (19hb March 2010)

Tepat jam 10.00 pagi selepas perasmian bengkel dilancarkan oleh Puan Hajijah Lamiri Timbalan Dekan Akademik dan Hal Ehwal Pelajar maka bermulalah bengkel penulisan lakon
layar yang dihadhiri oleh seramai 30 mahasiswa siswi UMS. Mereka diperkenalkan dengan makna sebuah Lakonlayar dan kepentingan sebuah naskah skrip untuk membuat sesebuah filem.
Peserta diberi penerangan tentang makna 'skrip' dan 'lakonlayar' yang sekarang ini menjadi
kekeliruan dalam industri filem tempatan. Skrip itu adalah Lakonlayar dan sebaliknya.
Kedua-dua ini tidak ada beza. Kerap kita melihat credit title yang meletakkan nama si pengarah
sebagai penulis lakonlayar padahal dis tidak menulis naskah itu, kecuali dia menjadi penulis bersama dengan penulis asal. Itupun namanya harus diletak sebaris dengan nama penulis asal.

Petang itu selepas makan tengahari, masa dihabiskan dengan ceramah tentang format skrip dan menyusun atur tatkala menaip skrip. Peserta di edarkan nota. Mereka juga di dedahkan dengan
Paradigma sesebuah lakunlayar atau lebih mudah dipanggil Dramatic Line yang sudah tentu
terbahagi kepada Three Act Play. Act I, Act II dan Act III. Penceramah juga menersangkan
bahagian terawal yang boleh 'hook the audience' iaitu The First Ten Minutes. Peserta menonton
filem Doa Yang Mengancam untuk belajar bagaimana penulis bijak mengintroduce geography, ekonomi, watak utama, dan konflik tema keseluruhan cerita. Di akhir sepuluh minit, dicetuskan
satu konflik yang merubah jalan cerita kesatu arah lain dan apabila selepas i ni watak utama
bertemu dengan konflik khusus, cerita bertambah menarik dan bekembang. Drama yang baguas pembukaannhya, tidak akan buat penonton menukar ke saluran lain kaca tv nya.

Petang itu bersurai lebih awal kerana peserta bakal menghadhiri bengkel bersama Dr. Zainur Anuar, Pensyarah Filem UMS pada sebelah malamnya. Dr.Zainur telah mengupas short film
antara beberapa buah short yang ditayangkan. Menarik - ulasan Dr. Zainur menepati kehendak appreasasi dan kritikan.

HARI KEDUA: (20hb March 2010)

Idea menolak seseorang itu menulis. Idea cukup penting kerana tanpa idea cerita kita akan menerawang - tidak berada diatas landasan yang betul untuk bercerita. Kita ada IDEA, kita MENCARI CERITA untuk MENYAMPAIKAN IDEA.Filem yang berputar selama 120 minit adalah bertujuan untuk menyampaikan idea. Filem dikaitkan dengan 3 fungsi kenapa ianya dibuat. Pertama: untuk 'menghiburkan' (to entertain). Kedua: untuk 'memberitahu' (to tell).
Ketiga: untuk 'provokasi dan manupulasi' (to provoke and to manupulate audience's mind).

Idea yang baik akan ditulis pula ke Sinopsis. Ini penting kerana sinopsis menyimpan idea agar
tidak hilang. Fungsi sinopsis pula pelbagai. Peserta diberi penerangan dengan terperi ci tentsng
kelebihan sinopsis.

Kata bijak pandai drama tidak bermula tanpa konflik. No drama if there is no conflict. Konflik harus dicetuskan pada plot point pertama agar minat penonton tertumpu dan ingin tahu jalan cerita seterusnya. Konflik pula turut melibatkan skima plot untuk memperkembangkan perjalan
an cerita. Plot adalah sebab dan musabab kenapa insiden-insiden itu terjadi dan kesannya.
Watak mmempunyai konflik. Tanpa watak sukar drama mencapai katartis dramaturgy.

Sebelah petang peserta menonton drama Jangan Hentikan Hujan Itu untuk memahami fungsi
dialog ditulis. Ini termasuk dialog yang ada 'subteks' dan 'foreshadow'.

Malam bersama Encik Che Hasruddin -peserta didedahkan dengan ceramah filem dokumentari
terutama projek Travelogue dan cara menulis format dokumentari.

HARI KETIGA: (21hb March 2010)

Hari terakhir. Setakat ini peserta telah berjaya berfikir cara gambar atau thingking in picture.
Peserta dilatih melihat objek dan subjek dalam bentuk frame yang di imiginasi sama ada saiz
close up, medium shot, long shot, tight shot dan lain-lain untuk merasai perasaan watak dan cerita yang hendak ditulis. Namun peserta sentiasa di ingatkan agar tidak menulis shot dalan lakonlayar mereka. cukuplah penulis mengerti makna sesusatu film language.

Klimaks mem beri kesan dramatik yang berpanjangan kepada penonton. Peserta dipandu untuk
bijal menulis kllimaks dimana ditahap ini segala kerumitan dan krisis hasrus dirungkai. Penulis yang bijak mencetuskan konflik,harus juga bijak meleraikan konflik. saat watak berada di tahap
point of no return, apa pun boleh terjadi untuk menyelesaikan konflik kerana cerita sudah sampai di penghujung untuk tammat.

Masa terakhir dihabiskan dengan soal jawab peserta dengan penceramah. Peserta di edarkan
borang pertandingan skrip anjuran Finas untuk mereka mencuba bakat yang ada dan ilmu yang
telah mereka pelajari sepanjang 3 hari.

Majlis bersurai jam 6 petang dengan jamuan BBQ. turut join ialah Dr. Zainur Anuar, Don dan
sdr Mohd Fuad Bebit. Acara bergambar dan autograf menjadi kebiasaan demi melanjutkan kenangan yang berpanjangan.

All the best dan selamat berkarya pada Albert, Norshah, Fionelah, Geneieve, Izzati, Juraikha,
Amir, Jasman, Alexous, Humairah, Emilia, Sylvester, Mukhlis, Norasrine, Everlyn, Fredina,
Syafiq, Vellkah, Bigol, Faizah, Nuraian, Fatimah, Nisman, Christella, Nahzuma, Azarina, Ick,
Azlina, Jessy dan Siti Julaila Rakimin.

Terima kasih Lina anak Kunjak.

1 comment:

  1. Pos ini sebenarnya saya dedikasi kepada seluruh
    peserta yang mengikuti bengkel penulisan skrip UMS tempoh hari. Anda di alu-alukan memberi komen untuk saya memperbaiki kesilapan dan keku-
    rangan saya sepanjang mengendali bengkel itu. Terima kasih.

    ReplyDelete