Wednesday, August 4, 2010

CINTA KITA - Shafiuddin Shariff


Ini kawan aku. Shafiuddin shariff. Seorang penulis skrip. Asal guru disebuah sekolah kawasan Felda di Pahang. Tapi jiwanya memberontak untuk jadi seorang penulis. Masa tu dia kawan rapat dengan Wahid Nasir, penulis skrip rtm (terkenal dengan drama Opah) juga asal seorang cikgu. Orang Kelantan tapi mengajar di sekolah rendah Kepong. Aku pun kenal si Shafiuddin ni melalui Mahadi J Mrat dan Letpee Ahmad. Mereka kawan baik masa tu. Sekarang pun mereka masih berkawan. Oleh kerana kami sama-sama freelance, aku agak rapat dengannya. Masa tu dia bujang. Perkenalan aku membawa puka aku mengenal keluarga seperti adik abangnya. Norhishamuddin adiknya bekerja dalam produksyen. Adiknya Syamsul Kamal seorang akauntan. Mereka ni berasal dari Kuala Pilah. Tau-taulah.....insan berjiwa seni. Dalam keluaga, Shafiuddin dipanggil abang Piu. Mereka pernah ada kugiran adik beradik. Shafiuddin bermain guitar rythm. Rupanya mereka ini berdarah muzikalitet (meminjam perkataan Frank Scheburt, komposer lagu-lagu klasik). Dia seusia aku cuma untuk tahun itu, dia yang tua (sulong/abang long) kerana dia lahir pada 1hb. Januari.

Kenapa aku mesti tulis tentangnya? mudah aja. Dia antara penulis yang tahu projek aku Cinta Kita. Dia penulis skrip yang baca naskah itu dan memberi komen serta menyalurkan idea. Dengan naskah ditangan, kami kerap bertukar pendapat. Dia seperti aku jugak, percaya bahawa screenplay itu ialah cerita bergambar. Jadi tak payahlah dalam skrip watak nak berdialog banyak-banyak. Biar gambar bercerita katanya.

"Mal......kalau skrip kita kaya dengan dialog, kita akan miskin dengan gambar. Kalau skrip kita miskin gambar, pasti kaya dengan dialog-dialog. Dah tentu dialog membazir dan un-economical."
katanya dan aku sambut dengan ketawa terbahak-bahak. Dua buah skrip Shafiuddin yang aku suka ialah ORANG BARU dan KEMARAU. Tapi sayang sutradara gagal mengangkat naskah itu
dengan sewajarnya.

Dia suka skrip Cinta Kita kerana kurang dialog, lebih pada gambar.

Berkawan dengan dia aku sempat mengarah 3 buah skrip hasil tulisannnya. MALAM HIKMAH (terbitan B&E), TUHAN SAYANG PADA MU (Production 11) dan BINTANG CILIK (Seni 2020). Dia banyak menulis skrip drama tv dan di komisyen juga menulis beberapa skrip untuk filem. Selebihnya dia mengolah, menyunting skrip untuk meneruskan hidup. Hanya selepas dia dapat tawaran bekerja dengan Astro, Tayangan Unggul, dia boleh bernafas dan hidup mewah. Syukur kawan aku ni dah senang. Yang menariknya Shafiuddin tak pernah lupa kawan. Kalau dulu main warung, sekarang main coffee house. Pun dia tidak pernah membangga diri.

Hari ini dia seperti yang dulunya jugak. Menulis, menulis dan menulis. Skrip, skrip dan skrip seperti kata Alfred Hitchock, itulah adalah kekuatan sesebuah filem.

Tuesday, August 3, 2010

CINTA KITA - Ariffin C Neor


Inilah orangnya yang membuatkan aku terus yakin untuk menjadi seorang sutradara. Sebulan bersamanya jadi peserta kursus pengarahan anjuran Finas, pelbagai ilmu yang aku dapat darinya. Mas Ariffin mengajar kami tentang pendekatan ilmu saikologi, sosiologi, antropoligi malah pedagogi terhadap sesuatu karya.

Yang hadhir kursus berbayar rm700 itu ialah Mahadi J Murat, Mior Hashim Manap, Anuar Idris, Jins Shamsuddin, arwah Aznif, Normah Nordin, Arief Karmahani dan sorang dua lagi aku tak ingat dah.

Sebelum bertemu beliau, aku lebih kenal Teguh Karya, Wim Umboh, Putu Wijaya, Misbach Misran dan beberapa nama. Namun filem pertama arahannya SUCI SANG PRIMADONA aku tonton, tapi tak ingat atau tak peduli namanya kerana nama pelakun utama Sukarno M. Noor besar ketika itu. Dia bapak kepada pelakon Rano Karno. Aku suka filem Suci Sang Primadona kerana mas Ariffin berjaya membawa aliran teater ke filem.

Kerjaya Ariffin bermula dengan penulisan, puisi dan teater. Dia ni pengikut Sigmund Freud yang memperkenalkan aliran teori saikonalisis. Dia sendiri ada grup teater terkenal bernama Teater Keliling. Satu ketika grup ini datang buat persembahan di Kuala Lumpur dan dapat sambutan hangat kerana persembahan yang fresh. Grup ini pulang ke Indonesia tapi ada sorang pelakon mereka tidak pulang kerana mungkin suka Kuala Lumpur. Akhirnya lama dia disini, dan berkahwin dengan salah sorang pengiat dibidang seni juga. Tak payahlah aku sebuat nama dia. Cute gadis itu. Peranakan mami. Orang Penang - sekapal. Mereka suami isteri yang menjadi kawan aku sampai hari ini.

Ariffin bawa beberapa buah filem arahannya untuk dipertonto. Kami menonton filem besarnya G-30 yang dibiayai oleh Kerajaan Indonesia. Ini cerita tentang pembunuhan 7 orang jenderal yang dihumbankan kedalam lubuk puaka. Cerita benar masa berlakunya krisis antara Malaysia Indonesia. Ariffin pandai bercerita - apa saja yg diceritakannya adalah ilmu dan pengalaman. Samaada seseorang itu faham atau tidak terpulang. Aku tak mis satu hari pun hadhir kursus di Finas. Pernah aku demam, aku suruh Mahadi J Murat ambil aku dan berjanji jangan beritahu sesiapa aku tak sihat. Ariffin juga banyak memperkata tentang skrip yang menjadi asas kepada sesebuah filem. Kami diberitahu tentang pembanggunan sesebuah naskah dari idea, merangka cerita, membina watak, kemahuan watak, konflik, hingglah ke penamat cerita. Ariffin banyak terpengaruh dengan teater. Bersama isterinya Jajang C Neor (gambar atas), mereka berlakon adegan atau mengintepretasi dialog kedalam aksi. Malah mereka juga beraksi dialog-dialog yg kami tulis

Percaya tak..... kami tidak berengang dengan beliau walaupun malam. Kata Arief inilah masanya kami tidak sepatutnya lepas peluang mencuri ilmu yg ada padanya. Ariffin ni pulak rupanya suka makan satay. Jadi kami akan bawa kemana saja untuk dia makan satay. Borak kami tak lepas dari hal filem aja setiap malam kecuali beberapa ketika mungkin dia keletihan atau memberi dia privacy. Akulah jadi orang terakhir yang akan hantar mereka ke hotel di jalan ampang. Sempat lagi kami berbual hal-hal filem dibiliknya. Ada sesuatu yang menghairankan aku, Ariffin tidak tinggal satu bilik dengan isterinya. Jajang menginap dibilik lain sebelah biliknya. Pening jugak aku fikir.

Sebelum aku lupa...rupanya Ariffin suka makan satay kerana dia anak tukang satay di Cerebon, Jawa. Patutlah. Dia nakm cuba rasa sebanyak mungkin satay di Kl ni. Akhirnya dia akur bahawa satay Kajang memang sedap.

Minggu ketiga terakhir kami buat latihan praktikal. Dari skrip pendek yang ditulis, kami kena shoot. Mahadi jadi director, Mior jadi editor, Jins shamsuddin jadi production Manager, yang lain-lain semua ada jawatan masing-masing. Aku pilih jadi crew saja kerana nak relak tak mau bebankan otak fikir yang berat-berat. Sebenarnya masa yang sama, aku lah yang berkesempatan melihat dan memantau kerja-kerja kawan lain dan komen-komen Ariffin. Pandai tak aku...? Kami jemput Shaharuddin Thamby dan sorang pelakon perempuan pegang watak filem pendek kami ini.

Minggu keempat terakhir, Ariffin preview semua karya peserta yang pernah kami buat sama ada filem atau drama televisyen. Anuar Idris, Mior, Mahadi dan lain-lain semua bawa buah tangan mereka. Kami menonton selepas lunch dan menerima komen dari Ariffin hingga ke petang. Semua rakan hairan kenapa Ariffin pilih produk aku terakhir yang dia nak tonton dan komen. Aku lagi hairan hinggalah dia memberitahu "Nanti kita nonton produk Kamal. Kita lihat bagaimana dia membuat sebuah naskah sinitron kayak filem. Kita juga mau tahu berapa bujet produk ini yang sukar didapati dari pembikinan sinetron" Semua tersedar termasuk aku. Baru aku ingat drama yang berjudul CUTI itu aku shoot pakai 16mm dan buat ala ala filem. Hari terakhir drama CUTI pun ditayangkan dan Ariffin pun komen. Apa tak perlu ceritalah apa komen dia - nanti kau orang kata masuk bakul angkat sendiri. Tapi aku boleh cerita the making of CUTI dilain pos kalau kau orang nak tau.

Ariffin pulang meninggalkan seribu kenangan. Kami hadiahkan dia sebuah potret wajahnya.
Hubungan kami tidak putus. Dia kerap talipon rakan-rakan dan aku. Selepas setahun dia datang Kuala Lumpur. Selepas setahun lagi dia bikin filem Taksi yang dibintangi oleh Rano Karno dan Lydia Kandou (eh....Meriam Berlina kot). Cerita simple yang cukup menarik. Filem TAKSI memberi aku idea untuk menulis cerita berjudul LANDASAN seperti mau mencabar ilmu yang pernah dia turunkan pada aku. Banyak juga benda-benda yang dia kasi tahu aku, tidak di kasi tahu pada orang lain.

Selepas 2 tahun lagi, kami dapat tahu dia meninggal dunia. Semuga rohnya dicucuri rahmat Allah. Kami sukar melupakan baktinya terutama aku. Aku tak perlu menangis untuknya. Cukuplah dengan membawa ilmunya untuk aku terus berkarya.

Selepas setahun, aku ketemu jandanya Jajang di Singapore masa aku hadhir Asia Film Week untuk bengkel penulisan skrip (script development). Aku renung matanya dan bertanya.

"Kamu pasti merindui mas Ariffin"

"Ya.....aku merinduinya sungguh-sungguh" balasnya dengan mata yang meredup tapi dia sorang
saja yang tahu kenapa memilih ayat itu untuk membalas pertanyaan aku.

Aku memelok Jajang se erat mungkin. Dia pun.

"Aku merinduinya juga......" pelokan kami aku lepaskan.

Aku tak akan lupa Ariffin yang berkali pesan pada aku.

"Seni itu bermula apabila teknik tidak menjadi masaalah"

Terima kasih mas. Tuhan saja yang membalas kebaikkan mu. Aku terus berkarya dengan slogan itu.