Tuesday, June 22, 2010

CINTA KITA - Tagline


CINTA

ITU

APABILA

ANDA

BERTEMU

DAN

MEMBUAT

PILIHAN

YANG

TEPAT

(loves is when you meet the right person you fall in love with. . . . .)

Ini ayat yang aku bayangkan akan menjadi punchline untuk aku tulis pada poster filem itu
nanti. Percaya atau tidak setakat ini aku belum menemui judul filem ini lagi. Bukan aku tak
cari...cari, tapi tak sesuai dengan jiwa. Kenapa tagline itu? kerana aku dapat rasa Latifah bukanlah pasangan sejati untuk Remy. Sebelum dirinya lebih teruk dihumban kedalam kemelut, lebih baik dia dipisahkan seawal mungkin. aku percaya dia akan bertemu dengan cinta yang lebih tepat selepas ini. Tuhan itu amat menyayangi hambanya. Latifah akan menemui lelaki yang lebih baik dari Remy. Aku berpegang kuat pada tagline itu.
Tapi ingat apabila kita ada tagline, dialog itu harus nanti diberi kepada watak terutama watak utama untuk diucapkan demi katartis cerita. percayalah penonton akan puas apabila dialog itu diucapkan terutama oleh pelakun utamanya. Tagline harus selari dengan jalan cerita dari awal hingga ke akhir.

Dengan tagline ini sekali dua imbas aku terbayang bayang wajah poster filem yang belum berjudul ini. Rosyam kerap juga bertanya "Mal, apa judul filem kau ni? nanti reporter tanya senang aku jawab....." Aku senyum macam aku dah ada judul tapi sengaja nak merahsiakan.








Friday, June 18, 2010

CINTA KITA - Konsep

Apabila kita mahu bercerita sesuatu, sudah tentu ada sesuatu mesej yang mahu kita bawa kepada penonton. Lalu story kita mesti ada konsep untuk dipersembahkan. Idea diperkembangkan lagi membentuk satu konsep apakah yang mahu kita capai bersama-sama penonton nanti. Tanpa konsep dalam cerita sukar mesej nak disampaikan. Ada orang tidak setuju mengatakan bahawa filem mesti membawa mesej. Kami bukan posmen kata mereka. Anggapan itu salah kerana setiap karyawan mesti ada sesuatu yang mahu disampaikan melalui penceritaannya. Kan filem itu memanusiakan manusia.

Aku juga begitu. Mesti bijak dalam melahirkan konsep terbaik untuk diadunkan dalam cerita tomboy ini. Kalau setakat watak berlari kesana kemari, menyanyi dan menangis, aku rasa aku gagal sebagai tukang cerita yang mahu kahalayak penonton aku merubah pemikiran mereka selepas menonton filem aku ini. Kau orang semua tahukan, filem dibuat untuk menghiburkan, tetapi mesti juga diberitahu. Inilah peringkat sesebuah filem itu mesti berpaksikan konsep cerita untuk penonton tahu apa yang mahu kita sampaikan. Kita mesti bijak memberi kefahaman kepada mereka dicelah-celah hiburan. akhirnya pemikiran mereka kita manupulasikan atas fungsi ketiga iaitu provokasi.

Antara konsep keseluruhan yang aku tekankan dalam cerita ini ialah kelebihan Tuhan sebagai pencipta dapat melihat apa saja perbuatan hambanya. Dia amat mengasihani hambanya. Dia penyayang dan pemurah. Dia pemberi yang amat kaya. Dia tidak izinkan hambanya menjadi lain selain dari yang diciptanya. Aku orang Melayu beragama Islam. Aku tidak meninggalkan citi-ciri Islamik dalam kerja aku. Macam mana hiburannya pun cerita aku, aku mesti membawa peradaban Islamik didalamnya. Lagi pun penonton aku ialah orang Melayu beragama Islam. Aku tahu orang putih takkan peduli masaalah kita. Mereka akan memperbesarkan watak-watak dan peradaban mereka didalam filem-filem mereka. Mereka apa peduli tentang kita. Hanya dengan konsep saja kita akan tahu hala tuju dan arah filem kita. Itulah kelebihan konsep dalam sesebuah filem. Jadi kalau sesebuah filem itu seperti tak ada mesej, sebenarnya filem itu tidak berkonsep sebenarnya.Ia hanya sebuah cerita hiburan kosong walaupun tetap menghiburkan.

Panshah tidak mau tahu semua ini. Dia nak tengok skrip dengan segera kerana Rosyam akan
memulakan kerja-kerja pra-produksi.

CINTA KITA - Memperbesarkan Story-line



Pansha memberi aku elaun untuk aku keluar dari kota Kuala Lumpur semata-mata mencari dan memantapkan idea story ini. Mula-mula aku tuju club med Cherating. Beberapa hari aku disitu. Aku mengumpul idea dan mengembangkan story. Aku dapat rasa watak Latifah yang menjadi Dino berkembang dengan baik. Aku jadikan dia pernah belajar tea kwan do
kerana mahu nanti dia berani berdikari. Dalam cerita aku, aku tidak suka watak me bebankan ibu bapa. Pandai cari masaalah (konflik), pandailah settle sendiri. Lagi pun ini filem bukan drama tv dimana semua pelakun asyik duduk diruaang tamu bercakap untuk menyelesaikan masaalah atau dimeja makan. Itu drama tv. Sepandai-pandai seseorang pelakun itu berlakun, kalau di tv bagi aku dia cuma diistilahkan 'pelakun ruang tamu saja'. Pergerakanya tidak berkembang.
Aku melihat watak-watak manusia dari pelbagai bangsa di club med. Bukan semua watak
boleh dipinjam untuk Dino. Dino Melayu - mesti berperasaan dan bertindak ala Melayu dalam cerita ini. Aku tidak lupa yang menonton nanti ialah orsng Melayu. Bagaimana aku mahu berinterksi dengan bangsa aku sekiranya watak-watak aku tidak Melayu. Tidak ada perasaan dan roh Melayu. Didepan aku pelbagai ragam manusia yang ada, yang bebas
berbuat apa saja. Aku rasa Dino tidak seteruk itu dibanding dengan mereka.

Aku dapat seorang kenalan gadis negro Amerika.Anak orsng kaya. Keluarganya datang
sini untuk bercuti. Mereka akan ke Pulau Pinang selepas club med. Aku cerita padanya
apa yang aku buat di club med.

Aku tak berapa sesuai untuk meminjam watak budak-budak Beach Boys di club med. Gerak mereka tidak pernah aku bayangkan dalam skrip aku. Aku lupakan mereka. Aku tumpu
pada watak Dino yang akan menjadi watak utama filem ini (yang belum berjodol).
Rupa-rupanya Dino memerlukan teman. Itu keresahan hatinya. Aku buat bila Arman bercuti pulang kekampungnya, Dino ikut serta. Mereka aku buat berbalah beberapa kali kerana mahu menegakkan pendapat dan pendirian masing-masing. Aku percaya silent
is golden. Saat dramatik dalam sesuatu scene ialah apabila watak itu tinggal ber- sendirian dan cuba mengungkapkan kembali peritiwa silamnya. Masa itu watak akan mengkaji dirinya sendiri. Lagi pun stail skrip aku memang tak suka banyak watak.
Sesiapa yang pernah menonton Jangan Hentikan Hujan Itu, Korban, Landasan, Ombak Itu
dan lain-lain tentu faham stail aku mencipta watak untuk berceri

Aku pindah ke satu lokasi peranginan yang baru berdekatan Sungai Ular, Pahang.
Chalet disitu murah dan aman. Dua hari aku seronok bekerja. watak Dino kian berkem-
bang. Watak Arman juga mula mecipta konflik demi konflik menentang pemikiran Dino yang bercanggah dengan idea dalam novel tulisannya itu. Tapi hari ketiga tidak menarik lagi bila pasangan mat salleh menyewa sebelah chalet aku. Mereka ni jenis
suka berasmara tak kira masa. Aku ambil jalan mudah - pindah dari situ.

Aku sampai di Pangkor. Tenang setiap kali melihat matahari terbenam dan aku tunggu sampai senja menunjukkan auranya. Di Pangkor aku menyalin beberapa nota sebelah malam dalam bilik. Selepas itu aku tidur. Satu malam ribut terjadi di Pangkor.
Aku melihat hujan, kilat, guruh, dan ombak memberi aku ilham untuk mencipta adegan
ribut taufan dilaut. Bapa Arman ialah nelayan. Arman ikut bapanya. Dino juga mau ikut untuk merasakan pengalaman dilaut. Aku cipta adegan ribut untuk mengeratkan
lagi hubungan cinta Dino dan Arman tanpa dialog. Terima kasih Pangkor. Syukur kepada
Allah kerana memberi ribut malam itu agar dapat aku cipta Mid Point Scene cerita aku ini. Tak ramai yang tahu, percaya, atau buat Mid point scene dalam filem mereka. Aku pernah tengok Mid point scene dalam Anak Halal tapi sama ada Osman Ali sedar atau tidak, aku tak tau. Setakat ini cerita aku sudah siap hampir 80 peratus.

Aku pulang ke Penang. Tanpa memberitahu mak (kini dah arwah), aku sewa bilik tepi
pantai tapi rumah kawan lama aku. Disini aku sudah biasa sejak zaman remaja lagi.
Idea bertambah bila aku berkesempatan berbual dengan Beach Boys disini. Mereka tahu
tujuan aku dan memberi sokongan. Aku melihat Arman sebagai Life Guard bertambah
lively. Aku cabar Dino sekiranya dia tidak grab Arman, ramai lagi gadis yang akan mencuri hati Arman. Dino tidak berani dicabar. Dino tidak mahu Arman dimiliki
oleh orang lain. Dia ikut Arman masuk hutan tempat Arman menghabiskan masa untuk
berkarya. Mereka berdua masuk hutan. Naik keretapi, melintas perkampungan Orang Asli.
Bersewang dan melawat Alai kawan menara gading Arman masa di Universiti Malaya dulu.

Malam di Batu Feringgi akan dihabiskan dengan menjengah disco bersama rakan-rakan Beach Boys. Mereka yang belanja aku. Aku pun belanja mereka juga. Banyak lagi idea dan pengalaman baru aku kutip semasa dalam disco. Cerita berkembang lagi. Emak dan Ayah Latifah sudah tentu bimbang. Mereka tidak cukup puas mendengar suara anak gadis
di telefon saja. Dino sentiasa mengelak bila ditanya dimana dia. Remy rupanya mula teringatkan Latifah. Mencari dimana-mana. Terbayang kisah silam mereka berdua.

Dino dan Arman tinggal disebuah pondok dalam hutan berlatar belakang Air Terjun. Itu yang aku bayangkan ketika itu. Aku tahu cerita aku akan tamat bila-bila masa apabila adegan akhir Remy datang bersusah payah mahu berjumpa dan membawa kembali Latifah kepangkuannya.

Aku sudah nampak perkataan Tamat terbayang diruangan mata. Pada aku biar aku habiskan
beberapa adegan akhir sewaktu aku berada dihadapan mesin taip nanti. Aku tahu, aku
akan bergelut dengan watak Dino, Arman dan Remy. Biar aku jadi orang ke empat dalam cerita ini tanpa penonton melihat aku. Berkarya memang begitu. Kita ada dimana-mana
dalam adegan kalau filem, dalam helaian muka surat kalau dalam novel. Kita akan ada diantara baris-baris atau bait-bait puisi yang ditulis. Itu kelebihan kalau seseorang itu tahu dia sedang berkarya.......

Thursday, June 17, 2010

CINTA KITA - Sinopsis


Latifah mendapat tahu yang teman lelakiny curang. Remy membawa pulang gadis lain dan kerap berasmara. Latifah sendiri sudah hilang virgin ketika bersama Remy. Bayangkan saat Latifah memasuki bilik mereka, Remy sedang melakukan sesuatu seperti yang pernah mereka lakukan dulu. Hancur hati Latifah dan buat keputusan untuk tidak mempercayai lelaki lagi.

Disatu cerita lain, Latifah sedang menghabiskan bacaan novel berjudul Cinta Kita karya Arman Ishak. Pabila dia sampai di satu bab yang seakan-akan macam yang terjadi pada dirinya, dia mengamati jalan cerita itu. Latifah terpengaruh dan mendapat idea.

Dia harus merubah wataknya dari seorang perempuan ke watak seorang lelaki. Inilah
pengaruh yang dibaca dari novel Cinta Kita walaupun sebenarnya dia tidak habis membaca keseluruhan ncerita itu. Latifah pun menukar gayanya, pakaiannya, malah memotong rambutnya hingga pendek. Latifah memilih nama barunya Dino untuk menjadi
seorang tomboy.

Malangnya perasaan dalamannya sukar dihindarkan dari mengingati perisitiwa kecurangan
Remy dan cinta yang mereka bina hampir lima tahun. Dino akhirnya membawa diri dengan
menghabiskan masanya ditepi pantai menyewa sebuah hotel.

Disitulah tak disangka-sangka, dia telah terjumpa penulis novel Cinta Kita iaitu
Arman yang bekerja sebagai life-guard pantai. Pertama kali dia melihat Arman, hati
wanitanya terusik. Kewanitaannya cair. Arman bukan seperti Remy. Namun Dino cuba
menolak jauh-jauh perasaan itu. Berkonsepkan dirinya seorang tomboy, dia tahu tidak ada lelaki yang akan menghampirinya: seorang yang berwatak lelaki.

SINOPSIS INI DITUNJUKKAN PADA PANSHA. DIA SETUJU. AKU KATA AKAN MENULIS SKRIP BILA
SEMUA IDEA TERKUMPUL. AKU TIDAK SUKA TULIS TREATMENT (OLAHAN CERITA) UNTUK CERITA INI. SEMUANYA AKAN BERPUTAR DAN BERLIGAR DI KEPALA AKU; PROSESS THINGKING IN PICTURE. STYLE AKU MUDAH AJA, AKU MESTI KENAL WATAK, KENAL LATAR CERITA, KENAL LOKASI, KENAL MOOD, KENAL WARNA CERITA DAN KENAL DIALOG. DAN APABILA SEMUA INI JELAS (VERY CLEAR)DAN MANTAP BERADA DIPEMIKIRAN AKU, MAKA AKHIRNYA AKU AKAN NAMPAK JELAS PERKATAAN "TAMMAT", INI BERMAKNA PROSESS MENAIP SKRIP PUN BERMULA.

CINTA KITA - Titik Permulaan Idea. . . .


Sofea Jane terkenal selepas Isteri, Perempuan dan ..... filem arahan U-wei Hj Shaari. Best filem tu.
Berjaya Filem cuba untuk dapatkan Sofea bekerja dengan mereka lagi. Aku ditawarkan mengarah filem yang aku sendiri tidak tahu dan tidak ada skripnya. Pansha serah pada aku Sofea dan katanya buatlah apa saja. Bentuklah watak baru untuknya. Setengah mati juga aku fikir. Pertama mengubah Sofea. Kedua mencari naskah yang menepati jalan cerita yang boleh mengubah Sofea zahir batin. Berminggu juga aku fikir idea dan story line.

Akhirnya aku teringat pada beberapa tomboy yang pernah aku kenali dan bercampur dengan mereka dulu. Aku kenangkan saat-saat kami berkawan, bertukar fikiran dan kadang-kadang bercanggah pendapat. Seronok bertengkar pendapat dengan geng tomboy
ini. Tak akan menang kalau bertelagah dengan mereka. Aku kerap mengalah walaupun dalam diam aku mengumpul penglaman dan ilmu baru. Pernah satu ketika, seorang tomboy yang baik hati termakan ayat aku membawa akun pulang kerumahnya. Ditempatkan aku dibilik sebelah biliknya. Bilik itu ada lubang didinding. Dia mengajak girlfriendnya berasmara....tujuan konon nak bagi aku tengoklah. Aku pun tengoklah wayang free. Itu cerita 5 tahun berlaku sebelum ada Cinta Kita. Bayangkan usia aku ketika itu. Selepas berasmara, tomboy itu datang kebilik aku menginap dan bertanya bagaimana adegan mereka tadi. Aku terus menggomolnya. Melumat-lumatkan bibirnya dengan bibir aku. Dia meronta-ronta dan memukul badan ku. Dia sempat katapada aku yang dia 'jantan'. Aku ketawa mengintrepetasi kenakalanku di usia itu. Heemmmm.......

Aku rasa aku nak buat cerita tomboy tapi bukan macam cerita rakan-rakan tomboy yang aku kenali. Cerita aku mesti berkonsepkan 'againts' cerita mereka. Mereka ada cara cinta mereka, kita ada cara cinta kita. Itu konsep asas aku.

Aku ketemu Pansha dan memberitahu basic idea cerita itu. Pansha suka. Suruh aku terus buat skrip. Aku kata tunggu dulu. Siapkan sinopsis lengkap untuk kita (pihak
produksi bincang)sebelum proceed ke lakonlayar. Aku juga ingin feedback dari teman-
teman yang membaca sinopsis itu nanti. Pansha setuju..........

CINTA KITA - Rosyam Nor: Production Manager


Sukar untuk bercerita pasal Cinta Kita kalau tinggal nama Rosyam Nor yang menjadi tunggak utama penerbitan filem ini. Dari seorang budak cuci jamban, tukang sapu, despatch boy, dia membina kerjayanya hinggalah nama yang kau orang kenalinya sekarang ini. Kenapa Rosyam berjaya? mudah aja jawapannya..kerana dia ada cita-cita dan terlalu gigih untuk mencapainya. Tapi kena ingat juga, peluang dan ruang juga berperanan besar dalam kehidupan. Pansha ingat jasa-jasanya lalu membantunya untuk naik. Namun kegigihan nya juga membantu menaikkan namanya.

Rosyam pernah dikenali melalui filem Gila-Gila Remaja berlakon disamping Faizal Husin. Dia amat merendah diri kerana dalam filem itu dia cuma berwatak side kick saja tetapi dia dikenang dik beberapa scene yang berkesan lakonannya.

Masa aku mengarah drama terbitan Berjaya, dia sudah berpangkat Production Manager (PM). Kuasanya besar. Dia yang menentukan itu dan ini dalam produksyen.
Jangan bohong padanya soal keluar masuk wang perbelanjaan produksi. Masa production krew tidur, dia berjam-jam semak semua voucher, resit perbelanjaan untuk di selaraskan sebelum menyerahkan pada Ramasamy (accountant Berjaya). Dia juga akan pastikan keluar masuk artis terlibat tidak menganggu perjalanan shooting.

Tak hairanlah aku kalau dia berjaya handle produksi besar filem Cinta Kita yang berjalan lebih dari 45 hari. Bermula dengan reccee location...kami menjelajah hampir
seluruh Malaysia mencari lokasi air terjun yang sesuai dengan kehendak aku.
Dia tau aku ni cerewet. Balakang aku dia kutuk juga kerana kecerewetan aku tapi depan aku, dia akan tetap menjayakan mimpi dan kehendak aku. Rosyam mempunyai satu
sifat dan konsep bekerja dengan aku. Dia akan pastikan aku tidak pening kepala bila masuk set. Semuanya sudah teratur dan tersedia dikendalikan oleh krew lain di bawah jagaannya.Dia rapat dengan Jailani Ghani selaku assistant director aku masa itu.
Sebelum Cinta Kita pun dia dah bekerja sebagai PM dalam drama-drama terbitan Berjaya.
Bermula dengan drama Korban, dia berlakun jadi hero disamping Haliza Misbun dan buat kerja PM.Dia berlakun drama Terasing, juga buat PM kecuali drama Bingung dan Cinta Kita. Ada juga ura-ura dan khabar angin, Pansha mau dia yg jadi hero Cinta Kita, tapi aku sengaja menolak. Nanti aku cerita kenapa aku tolak dilain pos.

Apa pun bagi aku yg dah banyak bekerja dengan ramai PM, aku berani kata disini yang Rosyam still the best, bukan nak bodek. Masa kerja kalau dia salah, aku hentam semacam aja. Aku tak peduli. Dia juga kerap menegur aku tapi aku tau tegurannya selalu macam adik menegor abang. Begitulah hormatnya dia pada aku.

Wednesday, June 16, 2010

CINTA KITA - Direct Drama Tv


Pansha suka skrip KORBAN yang aku tunjuk padanya. Rosyam Nor sebagai pengurus produksi pun sibuk dengan pre-pro seperti mencari krew, peralatan, pelakun, recce lokasi dan sebagainya. KORBAN ialah drama pertama aku bekerja dengan Berjaya Production.

Selepas itu drama demi drama aku buat bila ditawarkan oleh Berjaya. Hubungan aku dengan pejabat Berjaya bertambah rapat. Aku ditawarkan mengarah sebuah skrip berjodol BINGUNG. Ingat lagi JD Khalid ialah pelakunn utamanya. Wan Maimunah dan Along Kamaruddin pun turut serta. Yang paling penting membuka lembaran sejarah ialah apabila Sofea Jane dipanggil berlakon sebagai guest artist kononnya. di Malaysia kalau pelakun itu dapat satu atau dua scene, mereka menganggap itu ialah guest artist.

"Kenapa terima tawaran drama ini>" tanya aku pada Sofea. Dia yang sampai dilokasi duduk berasingan menanti giliran masuk set. Aku yang menegur dia dulu keranan dia
tidak kenal aku. Aku kenal dia melalui filem Isteri, Perempuan ........

"Saja aja buat duan scene. At least dapat credit title Guest Artist.." balasnya selamba. Aku senyum diluar tapi didalam rasa tercabar. Dia belum kenal aku siapa....hasut syaitan bertalu-talu. Sampai masa Sofea masuk set. Aku habiskan dua scene sekali gus.

"Cut....thank you for the scene." aku laung seperti biasa setiap kali scene selesai dibuat. Sofea datang dekat aku dan berkata.."boleh tak tambah beberapa scene lagi
abang?" Aku tak terkejut pun dengan permintaan itu. Banhyak pelakun yang pernah kerja denganaku pun kerap meminta tambah scene tanpa tanpa bayaran. Mungki mereka feel agaknya. Aku berjanji akan tambah scene lagi untuk Sofea. Aku terpaksa tambah dimana-mana dalam skrip untuk Sofea. Ah...kerja tambah dan buang scene, dialog enteng buat aku.Pelakun macam Sofea tidak harus dibiarkan begitu saja. Dia pandai, bijak intrepetasiwatak yang diberi. Akhirnya Sofea dapat enam scene tambahan. Dia amat suka, tapi aku tidak letakkan dia sebagai Guest Artis dalam kredit he he he....

CINTA KITA - Pengenalan


CINTA KITA tidak lengkap kalau tidak memperkatakan sejarah awal bagaimana aku mengenaliPansha penerbit filem Berjaya Production Sdn Bhd. Semua bermula bila Badaruddin Haji Azmi atau Badar atau Bade (selepas filemnya KL Menjerit) membawa aku berjumpa Pansha. Rupanya Pansha mau buat sebuah filem dimana Badar disuruh menjadi juru kamera dan director of photography. Kami pun berjumpa, berbincang bila aku menyerahkannya lakunlayar berjudul 'Maniac' sebuah cerita yg penuh dengan adegan sex, curang, pembunuhan dan triller. Pansha suka tapi ada takut-takut kerana LPF. Pansha sarankan skrip itu ditunjukkan pada LPF dulu sebelum rol kamera. Aku setuju. Tidak sikit pun ada rasa cuak pada LPF kerana aku rasa aku ni tukang cerita dan nak meyampaikan sesuatu idea melalui penceritaan. Dalam filem itu nanti aku ingin memberitahu bahawa kita tidak boleh menyembunyikan segala perbuatan kita dari Allah. Tuhan amat mengetahui segalanya.

Akhirnya Pansha tidak jadi buat. Dia telah menawarkan Badar Kanta Serigala sebagai jurukamera dimana arwah Hussien Abu Hassan sebagai sutradaranya. Aku balik kosong tapi tidak rasa apa-apa kehampaan pun. Setidak-tidaknya aku dapat kenalan baru iaitu Pansha dan Rosyam Nor yang ketika itu bekerja di syarikat itu sebagai Production Manager.

Hubungan persahabatan ok hinggalah Pansha menawarkan aku mengarah drama tv terbitan syarikatnya. Aku memberitahu Pansha inilah jalan terbaik kerana melalui kerja-kerja
mengarah drama tv, Pansha boleh mengenali aku lebih dekat. Cara aku bekerja. Cara dia
melakukan tugas-tugas sebagai penerbit. Pansha memang dikenali sebagai penerbit filem sebelum ini.